El CITM participa en el Simposi sobre Arts en Viu i Tecnologies Incertes de l’Institut del Teatre

Els dies 3 i 4 d’octubre es va celebrar a l’Institut del Teatre el simposi: “Arts en Viu i Tecnologies Incertes”, on va participar professorat del CITM. Aquesta trobada proposava un espai per a la reflexió al voltant del paper de les tecnologies en el camp de les arts performatives, un espai en què les eines tecnològiques s’aborden com a artefactes per a l’experimentació, mirant de transcendir el miratge de la novetat que sovint les acompanya.

Les dues jornades es van vertebrar sobre dos eixos: “la tecnologia com a cos” i “la tecnologia com a transformació”. Les diverses intervencions per part d’escenògrafes, artistes, investigadores, comissàries, mediadores, dissenyadores, dramaturgues, intèrprets i creadores audiovisuals van nodrir-les de diferents perspectives sobre la mediació tecnològica en les arts en viu. Sobre les aproximacions a les diferents pràctiques artístiques, metodològiques o reflexives que van aparèixer hi planejà en tot moment la noció d’incertesa, que convidava a imaginar un present i futurs on les formes tecnològiques no tenen finalitats fixades i poden atendre amb llibertat noves opcions creatives.

Durant la segona jornada la professora del CITM Núria Nia Garcia va referir-se a una de les seves investigacions en curs sobre els estats de fluïdesa, entesos com a intervals entre una realitat física coneguda i realitats virtuals que estan en exploració i sortosament no fixades (encara). L’encarnació d’aquests estats va adoptar diverses formes que ella està desplegant en la seva recerca, de la qual en destacà la microgestualitat humana que només és possible de recrear parcialment amb eines tecnològiques, generant un estranyament de gran interès reflexiu.

També es van poder veure les investigacions dutes a terme pel col·lectiu Artefacto, amb Jorge Caballero i Anna Giralt al capdavant, qui exploren usos de les IA generatives en temps real per recuperar part de la pràctica més corporal de l’edició fílmica de vegades desposseïda de les seves fases més engrescadores.

Les jornades les va tancar la també professora del CITM Clara Laguillo, amb una invitació a recuperar l’espera dins les lògiques tecnològiques per mirar d’encarar un futur menys angoixant, i que va servir per engegar un fòrum de cloenda on diferents integrants del simposi van poder posar en comú idees que es van considerar importants.

El simposi tindrà una publicació derivada que sortirà a principis del nou any 2025, i on també participarà la professora del CITM Carla Molins.